Photo by Marko Blažević on Unsplash
Для Дітей

Тренінг із використанням елементів казкотерапії

Дедалі більшого значення набуває “афективно-емоційно-вольова (особистісна)” філософія освіти, центром якої є емоційний і соціальний розвиток дитини. Тому велика потреба в ігрових і тренінгових технологіях, спрямованих на емоційний розвиток і саморегуляцію дітей.

Тренінг не є корекційним. Він має розвивальний характер. Функції корекції та терапії реалізуються “природним шляхом”. Проте гра буде ефективною в процесі корекції у дітей емоційних порушень, особливо страху.
Пропонований тренінг – інструмент, що дає змогу гармонійно будувати процес емоційного розвитку дитини.

Цілі

Цілями гри “Острів Дитинства” є:
– формування життєвих цінностей, заснованих на ідеї творення,
– емоційний розвиток дітей,
– недирективна корекція емоційних проблем у дітей (тривоги, страхів).

Завдання

Основними завданнями ігрового тренінгу є:
1. пояснення природи емоційних труднощів засобами казкотерапії.
2. Формування ефективних моделей саморегуляції.
3. Розвиток креативності (уяви, творчих здібностей, творчого мислення).
4. Формування основ комунікативної культури.

Вік

Вік застосування гри – з 4 до 11 років (за нормального інтелектуального розвитку).

Кількість

2-6 осіб

Композиція гри

Ігровий тренінг складається з трьох частин.
1. Перша частина пов’язана з дослідженням дитиною власної емоційності, зокрема особливостей переживання страху, встановити поточний рівень саморегуляції дитини (наскільки вона добре вміє самостійно справлятися зі страхом, наприклад).
2. Друга частина гри пов’язана з накопиченням ресурсів для подолання страху та розвитком креативності.
3 Третя частина є етапом осмисленого застосування отриманих на попередніх етапах знань.

Можливості використання

Гра також може бути використана психологом, педагогом початкової школи або вихователем у психопрофілактичних цілях.
Отже, основними можливостями використання гри є:

• корекційні заняття, спрямовані на роботу з дитячими страхами та формування основ саморегуляції у дітей,

• психолого-педагогічні курси, що розвивають комунікативну культуру в дітей дошкільного та молодшого шкільного віку,

• сімейні консультації.

Моніторинг

Під час проведення психологічних програм завжди гостро постає питання – як довести результативність занять? За традицією заведено робити два психодіагностичні “зрізи”: на початку програми та після її завершення.
Оскільки гра “Острів Дитинства” є засобом емоційного розвитку дітей, ми рекомендуємо використовувати психодіагностичні методики, що досліджують емоційний стан і самооцінку дитини.

Темп і тривалість гри

Темп і тривалість гри вибирає ведучий (психолог) самостійно, відповідно до актуальних психологічних завдань.
Якщо психолог ставить перед собою завдання розважити дітей і мотивувати їх на подальші психологічні заняття, він може вибрати “швидкий темп” і за один-два рази пройти все ігрове поле. У цьому випадку на обговорення завдань потрібно витрачати мінімум часу, основний акцент робити на сам процес гри.
Якщо психолог на основі гри збирається будувати глибоку роботу, тоді він обирає “повільний темп” і не шкодує часу на виконання завдань та їх обговорення. У цьому разі на основі гри будується програма психологічної корекції.
Як і в будь-яку настільну гру, в “Острів Дитинства” можна грати багато разів. При цьому нехай Вас не бентежить, що Ваш клієнт уже грав і знає правила. Навпаки, це підвищує якість роботи. А варіантів завдань достатньо, щоб гра не стала нудною.

Позиція психолога

Психолог є ведучим і активним гравцем одночасно.
Як ведучий він пояснює учасникам правила гри, будує обговорення ігрових ситуацій і завдань.
Таким чином, він веде основну психологічну роботу.
У ролі активного гравця психолог виконує правила гри. Як і всі, він вибирає собі фішку, кидає кубик, виконує завдання. Його поведінка як активного учасника дає тим, хто грає, своєрідну модель конструктивної поведінки, роботи над собою, творчого процесу і пошуку.

Якщо Вам здасться важким одночасне виконання двох ролей, залишайтеся тільки ведучим. У міру накопичення ігрового досвіду Ви відчуєте в собі впевненість і бажання бути і ведучим, і активним гравцем.